"רק גדולי ישראל יקבעו לנו את דרכינו!" • בצלאל קאהן

אם יש משהו מעליב במה שעשה ואמר רכניץ, זה שהוא ניצל את הבמה באירוע בלייקווד, כשעל הבמה ישובים מגדולי ישראל של ארה"ב, ובלי למצמץ עשה "מעשה בעל הבית" ואמר את מה שנראה, לי לפחות, כהטפת מוסר למנהלי המוסדות ולגדולי ישראל גם יחד
בצלאל קאהן 18 Comment on "רק גדולי ישראל יקבעו לנו את דרכינו!" • בצלאל קאהן

"קהילה חולה עם תורה חדשה, צבועים שמשחקים 'פרומקייט' וגוזרים גורל ילדים לאבדון", הגדיר המיליארדר רכניץ את הקהילה החרדית בלייקווד • כעת מגיעה התגובה, ובצלאל קאהן לא מקבל את הטפת המוסר שלו

צילום: thelakewoodscoop
אם יש משהו מעליב במה שעשה ואמר רכניץ, זה שהוא ניצל את הבמה באירוע בלייקווד, כשעל הבמה ישובים מגדולי ישראל של ארה"ב, ובלי למצמץ עשה "מעשה בעל הבית" ואמר את מה שנראה, לי לפחות, כהטפת מוסר למנהלי המוסדות ולגדולי ישראל גם יחד
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הסופר החרדי הנודע, ר' משה שיינפלד ז"ל, נשאל פעם כיצד הוא מצליח לקלוע לדעתם הבהירה של גדולי ישראל. "רוצים הינכם לדעת כיצד אני מצליח לכתוב את דעתם של גדולי ישראל, דעת תורה?", שאל הרב שיינפלד, "התשובה היא פשוטה: יוצא אני לרחוב ושומע את דעתם של העוברים ושבים, מה שקרוי 'דעת בעלי בתים', וידוע הוא ש'דעת בעלי בתים, היפך דעת תורה'".

במשפט בהיר וקולע זה, סיכם ר' משה שיינפלד ז"ל את כל ההבדל בין אמירה של מאן דהוא לאמירה או אי-אמירה של גדולי ישראל.

זוהי התובנה שגם עולה בראשי, כשאני שומע את האמירות של הנגיד הרב שלמה יהודה רכניץ, נגד מנהלי מוסדות החינוך והורי התלמידים במוסדות אלה.

שלמה יהודה רכניץהנגיד רכניץ הוא יהודי יקר (תרתי משמע). הוא מגדולי תומכי התורה בעולם היהודי כולו. לפני ימים אחדים הוא הוזמן לאירוע הוקרה גדול בלייקווד, שם הוא בחר "להצליף" במנהלי מוסדות החינוך שאינם מקבלים את כל מי שמבקש להתקבל אליהם.

אמנם הוא התכוון לתופעה הרווחת בשנים האחרונות בארצות הברית בכלל ובלייקווד בפרט (ראש עיריית לייקווד: "גם אצלי יש בעיה של אי קבלת תלמידים לבתי ספר"), ובעקיפי-עקיפין בטח גם התכוון לתופעה הכאובה הזו בישראל.

ואכן, התופעה הכאובה הזו מצריכה טיפול מקיף ויסודי של גדולי ישראל, ושלהם בלבד. אבל ברגע שקראתי שורה אחת מנאומו הארוך (כחמישים דקות) של רכניץ, הוא איבד אותי לגמרי: "קהילה חולה עם תורה חדשה, צבועים שמשחקים 'פרומקייט' וגוזרים גורל ילדים לאבדון", הגדיר המיליארדר רכניץ את הקהילה החרדית בלייקווד, כשהוא מתכוון למנהלי המוסדות בכל אתר ואתר. ולזה בדיוק התכוון ר' משה שיינפלד ז"ל במשפטו האלמותי: "דעת בעלי בתים, היפך דעת תורה".

אז נכון, יש בעיות. יש מנהלי מוסדות שלא מקבלים כל אחד בגלל לחצם של הורים שרוצים שלמוסד החינוכי יהיה צבע כזה או אחר. אבל נכון להיום, בעלי הבית על מוסדות החינוך הם המנהלים, או גדולי ישראל שמנחים את דרכם, לא הגבירים. בטח לא גבירים שחושבים שאם יש להם כסף, והרבה, הם גם יכולים לחלק הוראות ולהשמיע דעות. ממתי בעל המאה נהפך לבעל הדעה, ועוד בתוך זמן קצר כל כך?

אם יש משהו מעליב במה שעשה ואמר רכניץ, זה שהוא ניצל את הבמה באירוע בלייקווד, כשעל הבמה ישובים מגדולי ישראל של ארה"ב, ובלי למצמץ עשה "מעשה בעל הבית" ואמר את מה שנראה, לי לפחות, כהטפת מוסר למנהלי המוסדות ולגדולי ישראל גם יחד.

מר רכניץ היקר, אין חולק על חלקך הרב והעצום בעולם התורה, גם בארץ וגם בחו"ל. באמת כל הכבוד. אין חולק שאתה לא באמת יודע מה הסיבות שמנהלי מוסדות, או ועדי הורים, עושים ככל העולה על רוחם במוסדות הפרטיים שלהם. הכי קל זה להגדיר אותם כ"צבועים שמשחקים 'פרומקייט' וגוזרים גורל ילדים לאבדון". אבל עם כל הכבוד, ויש כבוד, בטח למי שגדול ממני בכיסו ובארנקו, אבל דעת תורה אני מעדיף לשמוע מרבנים, לא מגבירים.



18 תגובות

מיין תגובות
  1. 18

    עם כל הכבוד, אבל רכניץ ממש צודק, והוא לא אומר חלילה ההיפך מהרבנים ומגדולי ישראל, אלא אם כבר- זה אולי מפריע, הדברים שהוא אמר, לאותם 'עסקונים', וכאלו בעלי אינטרסים, שמעוניינים בהפליה.
    סוף סוף יש מישהו כזה, שמעז לקום ולומר- רבותי, שימו לב, גדולי הדור לא עומדים מאחורי ההפליה המזעזעת ללא כל הצדקה. אמת יש נושאים וקריטריונים שגדולי ישראל קבעו, ורק הם אלו שיכולים לקבוע לנו זאת, אולם יש דברים שה'עסקונים' אומרים בשם הרבנים (ח"ו) ואין לרבנים חלילה שום קשר לזה….
    וד"ל והמבין יבין
    בצלאל- תכן שכתבת מה שכתבת מחוסר ידיעה, בכל אופן- לא צריך ישר לתקוף על כל אמירה……

  2. 17

    בצלאל החביב, כמי שחווה על בשרו את הסלקציה האכזרית של ועדות עסקנים אלמוניות ונטולות רגש ואלוקים הייתי מצפה שלא תתייפייף ולא תהיה יותר קתולי מן האפיפיור.

  3. 16

    דעת המנהלים היא ורק היא דעת בעלי בתים. בחוצפתם כי רבה הם מחליטים מי תפוח רקוב ומי לא. כמובן שאם שילמת כמה עשרות אלפי דולרים. בינך תפוח חדש וטעים. ויתקבל מיד. אגב שמענו את מרן הרב שטיינמן מתבטא שזו גאווה בלבד. ולא דאגה לילדים. ומן הסתם עיתונאים כמו בצלאל לא חוו על בשרם את בעיית ההפלייה כי המנהלים חוששים. רגב גם אני לא. אבל עייפנו ודיי כבר

  4. 15

    תראה, אולי תחשוב שרכניץ היה שליחם של הרבנים לומר זאת???? הרי בינינו, וכי מנהלי המוסדות שומעים לרבנים או ליוקרה של מוסדותיהם? מתוך ידיעה ומכלי ראשון, כשעל כף המאזניים היה מונח הרב אלישיב זצ"ל מצד אחד ולהבדיל מצד השני היתה מונחת הפרסטיז'ה, אז הפרסטיז'ה ניצחה….. ודי למבין….

  5. 14

    הגאון ר' מלכיאל קוטלר חיבק אותו לאחר הנאום, כך שנראה שזה היה על דעת רבני ליקווד, אם לא – הכותב צודק.
    בכל מקרה, ידועה דעת גדולי ישראל בענין שהסינון, ברובו, שלא על פי דעת תורה.

  6. 13

    למיטב הבנתי, התרגום למשפט הזה הזה מוטעה

  7. 12

    למגיב שלפני, באם גדולי ישראל רוצים לעשות משהו הם יודעים לפעול.
    גם באם אני לא מסכים לכל אי קבלת תלמיד כזה או אחר לחיידר מקומי.(ואגב את בני שיחי' לא קיבלו לחיידר המקומי לפני כעשור שנים). לעולם לא אביע עמדה כי אי קבלת התלמיד הינה מעשה '…'.
    וכואב הלב ש'דעת תורה' שומעים מפי אנשים שאינם גדולי ישראל…

  8. 11

    כאילו מי זה רכניץ שיגיד לנו מה לעשות, יום אחד מנסה לעשות שלום בין ש"ס-אלי ישי, יום אחד בין עץ-יהדות התורה, ויום שלישי בין גדולי ישראל מאורי הדור, רה"י בפוניבז'.
    ואם יש לו כסף, אז מה?, לא יודע מאיפה החוצפה והעזות מצח שלו להביע דעה ולהתערב בנושאים שאינם קשורים אליו.

  9. 10

    מה הסיפור כבר אפשר לחשוב בסך הכל הוא רק אמר שהוא לא יהיה מון לתת כסף זכותו לעשות עם הכסף שלו מה שהוא רוצה

  10. 9

    אני כאברך ספרדי ולא משתכנז מסכים לחלוטין עם דבריו של בצלאל.
    אני לא אומר שהמנהלים עסקנים צודקים הם גזענים וראויים לכל אות קלון.
    אבל רבותי עדיין זה סיפור לגדולי ישראל ואסור שבעה"ב עם כל הכבוד יביע דעה בדבר שלא שייך לו וודאי לא ליד גדולי ישראל.
    "עשיר יענה עזות"

  11. 8

    רכניץ צודק במאת האחוזים ומי שקשה לו עם האמת שטופחת לו על הפנים זה בעיה שלו לא כל מי שלא לומד בכולל בהכרח הילדים שלו פחות טובים ממי שיושב בכולל.
    וכן להיפך, צריך לבדוק כל אדם לגופו ללא קשר לתחום עיסוקו.
    ואני אומר את זה בתור אברך
    ישר כח לרכניץ היקר

  12. 7

    בס"ד
    חבל שמר קאהן מגדיר את רכניץ כמי שמתנשא בגלל שיש לו כסף
    הוא מדבר ממקום כאבם של הסובלים

  13. 6

    אם לא מעניינים להקשיב למה שיש לו להגיד
    אז מדוע נותנים לו לדבר???
    הצביעות חוגגת

  14. 5

    בצלאל היקר, זה בדיוק מה שרכניץ אמר שהוא יתמוך בפתיחת כמה שיותר מוסדות.
    ומשמיעת כל הנאום שלו באנגלית אני מסכים עם כמעט כל מה שאמר, וד"א הוא לא תקף לא רבנים ולא מנהלי מוסדות אלא את ההתערבות המכוערת של הורים מזן מסוים.
    ועוד הערה: אני לא זוכר שהוא אמר משפט כפי שהופיע, לדעתי יש טעות בתרגום. הקשבתי לכל הנאום בשפת המקור.

  15. 4

    אין לכם מושג כמה ילדים נופלים בין הכיסאות רק בגלל זה יש לנו הרבה נשירה בציבור החרדי, אנחנו אשמים לכול זה אני מקווה שראשי ישיבות ותלמוד תורה יפנימו ולא ישחקו בנשמות האלה, אני כותב מתוך כאב, ברוך השם אצלי כל הילדים בדרך השם, אבל בוא נידאוג גם לשכן

  16. 3

    אני רוצה להגיב למגיב שתקף את בצלאל
    מומלץ להאזין לתוכניות מדברים אקטואליה מחודש אלול ולשמוע כיצד ניהל את המלחמה כנגד האפליה בסמינרים

  17. 2

    לכל "הנשמות הטובות" שמסכימות עם בצלאל, אז לי אין גרוש ואני מסכימה עם כל מילה של רכניץ מה קשור שיש לו כסף? בגלל זה הדברים לא נכונים ואם הוא היה מציע תרומה גם אז היו אומרים שזה בגלל שיש לו כסף? אני ליטאית ובעלי אברך וני חושבת שהיגיע הזמן להעמיד אנשים אלו במקומם שחושבים שהם מנהלים את ציבור החרדים יש עוד אנשים סביבכם ועליכם לא יעמוד העולם!!!

  18. 1

    בצלאל התכוון לומר שבגלל הכסף הוא בטוח שהוא מנהל את העולם!!!
    מנסה לעזור להרב שטיינמן איך לנהל את הדור, תעשה שלום עם המפלגה ההיא וההיא, ועוד מנסה לשכנע אותו בשני מיליון דולר, מי אתה!, הוא חושב שהוא יתקן את הדור, והוא גם מדומיין שהוא ראוי למסור שיעור כללי בישיבת מיר, תירגע!, כבודו במקומו יונח!, כולו בעלבא'ט, ויש עוד הרבה להאריך במחלתו…